Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
Het KOPERA-kader is sterk verweven in de beleidscyclus dankzij de link tussen het meerjarenactieplan en de systematische, halfjaarlijkse bespreking en opvolging hiervan op de beleids- en budgetcommissies, aangevuld met KOPERA-specifieke momenten zoals het opvolggesprek en het balansmoment.
Dit balansmoment is een diepgaand beleidsgesprek rond het meerjarenbeleid van de opleiding, met aandacht voor de opvolging van KOPERA-punten, cijfers over de opleiding en thema’s die de opleiding overstijgen. Het vindt plaats midden in de zesjaarlijkse KOPERA-cyclus – het geknipte moment om de prioriteiten voor de volgende jaren te bepalen.
De volledige uitleg over KOPERA lees je in het integrale KOPERA-kwaliteitskader
LUCA vertrekt voor KOPERA van de volgende visie op kwaliteitszorg:
KOPERA is gebaseerd op vier bouwstenen:
De 9 LUCA-kwaliteitskenmerken zijn afgestemd op de European Standards & Guidelines (vastgelegd door de onderwijsministers van Europa):
Een panel bestaat uit externe kritische vrienden met expertise als student, als vakdeskundige, onderwijsdeskundige en als werkveldvertegenwoordiger. Zij voldoen aan de deontologische code en de onafhankelijkheidsvereisten:
Het panel gaat (om de zes jaar) de invulling van de kwaliteitskenmerken na, en bekijkt hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid. Zij baseren zich onder andere op het opleidingsportfolio. Daarin licht de opleiding toe hoe ze de kenmerken invult. En ze neemt erin op wat zij relevant vindt om de afgelegde weg en de situatie vandaag te duiden.
Dit is géén formele beoordeling, wel een onderbouwde dialoog gericht op verbetering. Gebaseerd op documenten van de opleiding verzameld in een opleidingsportfolio, gesprekken en bijgewoonde ateliers, activiteiten en realisaties van de opleiding.
Het panel rapporteert sterktes en groeimogelijkheden in een algemene eindwaardering, met verwijzing naar de kwaliteitskenmerken en hoe de opleiding bijdraagt aan het LUCA-beleidsplan.
Punten die de opleiding overstijgen, worden apart vermeld en komen op andere overlegmomenten aan bod, zoals het balansmoment.
De dienst Onderwijs & Kwaliteit verzorgt een infobijeenkomst voor het panel. Enerzijds om de panelleden te informeren over hun opdracht binnen KOPERA, anderzijds als kennismakingsmoment. Het panel bereidt zich voor via een online platform.
Bezoekdagen voor het panel:
Terugkoppeling op basis van het conceptrapport met bevindingen over de kwaliteitskenmerken. En met oog voor groeikansen, haalbaarheid en prioriteiten. De opleiding verwerkt de groeimogelijkheden in haar actieplan, en zet de sterke punten in de verf. Het directiecomité beslist over de opvolging van het rapport naargelang de aard van de groeikansen.
Het definitieve KOPERA-rapport en eerste versie van de kwaliteitsfiche worden gepubliceerd op het intranet. De fiche wordt ook op de website gepubliceerd.
Opvolggesprek: een jaar na de terugkoppeling is er een follow-up tussen de betrokkenen om in te zoomen op de stand van zaken tot dan toe.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: “heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?”, en die wordt beantwoord door een borgingscomité. Dat borgingscomité voert zelf geen nieuw onderzoek maar zich baseert op:
Het comité kan wel toelichting vragen om tot een besluit te komen of het opleidingsportfolio raadplegen, en zelfs beslissen om de geldigheidsduur van 6 jaar in te korten.
In het academiejaar 2016-2017 gingen de eerste LUCA-opleidingen aan de slag met de nieuwe methodiek voor de eigen regie voor kwaliteitsborging.
Vanaf het academiejaar 2022-2023 doorlopen opleidingen de tweede cyclus van KOPERA. Die tweede cyclus is op een aantal punten grondig gewijzigd ten opzichte van 2016. Vanaf dan neemt een apart borgingscomité, een onafhankelijk orgaan in opdracht van het bestuursorgaan, borgingsbesluiten (een finaal besluit over de kwaliteit van opleidingen en hoe deze opleiding de kwaliteitscirkel sluit).
Academiejaar waarin opleiding KOPERA-panel op bezoek krijgt | Opleiding | Kwaliteitsfiches | KOPERA-rapport | Borgingsbesluit |
---|---|---|---|---|
2022-23 |
BA en MA Beeldende kunsten (Brussel, Gent & Genk) MA in Visual Arts (Brussels) |
|||
2023-24 |
BA Bouw | Het rapport wordt gepubliceerd na bespreking door het borgingscomité in 2025 | Het borgingscomité bespreekt het KOPERA-rapport en de opvolging hiervan ongeveer een jaar na het KOPERA-bezoek (najaar 2025) | |
2023-24 |
BA Visual Design | Het rapport wordt gepubliceerd na bespreking door het borgingscomité in 2025 | Het borgingscomité bespreekt het KOPERA-rapport en de opvolging hiervan ongeveer een jaar na het KOPERA-bezoek (najaar 2025) | |
2023-24 | Trajecten LUCA Continue (levenslang leren) | Het rapport wordt gepubliceerd na bespreking door het borgingscomité in 2025 | Het borgingscomité bespreekt het KOPERA-rapport en de opvolging hiervan ongeveer een jaar na het KOPERA-bezoek (najaar 2025) | |
2024-25 | BA Foto | Kwaliteitsfiche wordt na afloop van het KOPERA-bezoek (einde academiejaar 2024-2025) gepubliceerd | ||
2024-25 | BA en MA Productdesign | Kwaliteitsfiche wordt na afloop van het KOPERA-bezoek (einde academiejaar 2024-2025) gepubliceerd |
Hieronder vind je de fiches van de eerdere jaren:
2016-17 |
BA en MA in Beeldende kunsten (pilot bij instellingsreview)
|
|
2017-18 |
BA in Beeldende Vormgeving (campus Sint-Lucas, Gent) |
|
BA in Bouw (campus Sint-Lukas, Brussel) |
Document
|
|
2018-19 |
BA in Film-tv-video (campus Narafi, Vorst) |
|
BA in Foto (campus Narafi, Vorst) |
|
|
Erasmus Mundus opleiding DocNomads Joint MA in Documentary Film Directing | Eerste opleiding gevisiteerd door VLUHR-KZ volgens the European approach: https://www.kwaliteitszorg.vluhr.be/beoordelingsrapporten?search=doc%20nomads | |
2019-20 | BA en MA in Muziek
(campus Lemmens, Leuven) MA in Music |
Document
|
BA en MA in Productdesign (campus C-mine, Genk) |
|
|
2020-21 |
BA en MA in Audiovisuele kunsten (campus C-mine, Genk campus Sint-Lukas Brussel) MA in Audiovisual Arts |
|
BA Interieurvormgeving (campus Sint-Lukas Brussel & Sint-Lucas Gent) |
|
|
2021-22 | BA en MA Drama |
Document
|
Educatieve MA Audiovisuele en beeldende kunsten Educatieve MA Muziek en podiumkunsten |
|
De vroegere visitatierapporten vind je op de site van VLUHR.
Cijfermateriaal over de opleidingen vind je op Opleiding in cijfers.
Heb je nog vragen over de kwaliteit van de opleidingen van LUCA?
Mail naar hellen.vanberlo@luca-arts.be