ICT Voorzieningen

Informatie over je login, e-mail, Wi-Fi, Toledo, KU Loket, academic software.

Gebruikersnaam & wachtwoord & MFA

Na je definitieve inschrijving ontvang je op je privé e-mailadres een mail met de definitieve logingegevens (r-nummer). Je LUCA gebruikersnaam begint altijd met een r gevolgd door 7 cijfers. Vanaf nu is dit je gebruikersnaam om in te loggen op alle toepassingen en mag je je b-account vergeten.

Je vindt in de mail ook een link om je login te activeren. Volg deze link en kies een persoonlijk wachtwoord. Je account is hiermee geactiveerd. Klik hier voor tips om een sterk wachtwoord in te stellen.


Nieuwe studenten dienen hun account extra te beveiligen via multifactorauthenticatie (MFA) met de KU Leuven Authenticator-app. Meer info via deze link.

Na het activeren van je studentenaccount wordt je dossier verwerkt en zal je toegang krijgen tot je mailbox, Toledo etc. Deze verwerking kan tot 48 u. duren, wacht dus even voor je probeert in te loggen op de toepassingen.

Kan je niet meer inloggen ? Volgende pagina bevat alle info om je verder te helpen.

Nog vragen of problemen ivm je login ? Of heb je de mail met logingegevens niet gekregen, dan kan je contact opnemen met onze IT helpdesk (zie onderaan).

E-mail

Na inschrijving krijg je een e-mailadres (voornaam.familienaam@student.luca-arts.be). Je e-mail is beschikbaar een paar dagen na je definitieve inschrijving. Je kan éénmalig aanvragen om je naam in je e-mailadres aan te passen via de dienst onderwijsadministratie.


Surf naar https://mail.student.luca-arts.be om je LUCA mails te kunnen lezen. (LUCA werkt voor de IT faciliteiten nauw samen met KU Leuven. Hierdoor zie je bovenaan in je nieuwe mailbox het logo van KU Leuven.)

Als je ook de apps op je computer, tablet of smartphone wenst te installeren :


Handleidingen :


Het is niet mogelijk om een forward in te stellen van de mailbox naar andere mailboxen. Je kan wel je mailbox configureren in een mailprogramma van jouw keuze & dan een regel instellen om de mail door te sturen naar een ander mail-adres.


Mocht je problemen ondervinden, kan je de ICT helpdesk contacteren op helpdesk@luca-arts.be

Zorg dat je je e-mails leest! Officiële communicatie komt via deze weg.

Wat gebeurt er met je mailbox bij het verlaten van de hogeschool?

Wanneer je de hogeschool verlaat — bv. omdat je niet langer ingeschreven bent voor het nieuwe academiejaar als student — verdwijnt ook onmiddellijk je e-mailadres @student.luca-arts.be en bijhorende Onedrive/Teams. Neem dus de nodige backups voor je uitgeschreven bent !

Toledo

Toledo is de elektronische plek waar je alle informatie vindt over de opleiding, lessen, docenten.

Tijdens je lessen gaan docenten je verwijzen naar hun vakken op Toledo. Toledo vormt een aanvulling op je lessen. Via Toledo zal ook jouw onderwijsadministratie met jou communiceren.

Ingelogd op Toledo? Dan zie je een onderdeel 'updates & communicatie', waar we algemene informatie publiceren. Je kan ook doorklikken naar de opleidings-communities. Je kunt via toledo ook je LUCA-mailbox raadplegen. Je bekijkt die best elke dag.

Toledo updates en communicatie



Informatie over de lessen verschijnt pas na het invullen van het individueel studieprogramma (ISP). Hierover hoor je meer tijdens de startdag.

Ga regelmatig op Toledo om op de hoogte te blijven!

https://toledo.luca-arts.be


Problemen?


Ik ben ingeschreven aan de KU Leuven maar kan niet inloggen in Toledo

Als student krijg je normaal ten laatste 48u na inschrijving aan de KU Leuven toegang tot Toledo. Het kan wel zijn dat je dan nog geen vakken en/of communities te zien krijgt in Toledo (zie antwoord op volgende vraag).
Heb je na de bovenvermelde data nog steeds geen toegang tot Toledo of, aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met je lokale helpdesk.


Ik kan inloggen in Toledo maar zie geen vakken of community's

Voor studenten: er is een koppeling tussen je ISP (KU Loket) en Toledo. Als gevolg hiervan word je automatisch ingeschreven in de nodige vakken en communities in Toledo. Op de startdagen hoor je meer over het invullen van je ISP.

Ik kan inloggen in Toledo maar kan niet in bepaalde vakken of community's

De meest voorkomende oorzaak is dat het vak of de community (nog) niet beschikbaar gesteld is door de verantwoordelijke docent. Wanneer je als student ingeschreven bent in een onbeschikbaar vak of community, dan wordt dit als een niet-aanklikbare tegel of link (grijs) getoond.
Aangezien het beschikbaar stellen de verantwoordelijkheid is van de beheerder van het vak of community, dien je - indien je toch toegang wenst - rechtstreeks contact op te nemen met verantwoordelijke van het vak of community. Door te klikken op het icoontje met drie puntjes drie puntjes (onder elke tegel) verschijnt er extra info waaronder de namen van de verantwoordelijken.

Een andere mogelijkheid is dat je je inschrijvingen gefilterd hebt. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om enkel je favoriete inschrijven te tonen. In het dropdown menu bovenaan je inschrijvingen staat er dan 'x filter(s) geselecteerd'. Door hierop te klikken kan je je ingestelde filters beheren.


Waar vind ik mijn uurrooster?

Uurrooster & lokalen reserveren | LUCA (luca-arts.be)

KU Loket

Via het KU Loket kan je een aantal administratieve zaken nakijken en aanpassen. Je krijgt ook toegang tot je individueel studieprogramma (ISP).

Verder zul je er ook attesten, je studentendossier en je studievoortgangsdossier (=resultaten) terugvinden. En kan je er je individueel uurrooster raadplegen.

https://kuloket.luca-arts.be

M365 (Office & Onedrive)

LUCA biedt haar personeel en studenten een gratis licentie van Microsoft 365 Apps for enterprise aan. We werken hiervoor samen met KU Leuven.

Microsoft 365 Apps for enterprise is een onderdeel van Microsoft 365 en omvat de suite van Office-toepassingen, zowel voor gebruik op desktop als online als via mobiele toestellen.

Je kan je M365 omgeving benaderen via https://office.luca-arts.be

Meer info en (installatie) handleidingen kan je vinden op Microsoft 365 Apps for Enterprise.

Ook OneDrive voor Bedrijven en Teams maakt deel uit van deze licentie. OneDrive is een online opslagruimte waar je bestanden kan bewaren. De bestanden zijn toegankelijk vanop verschillende toestellen, zoals pc's, tablets of smartphones, en vanaf eender welke locatie. Deze bestanden kunnen gesynchroniseerd worden met een lokale map. Het is ook mogelijk om documenten te delen met anderen en samen met docenten of medestudenten aan eenzelfde document te werken. Elke medewerker en student van LUCA beschikt over een eigen OneDrive-omgeving met 2 TB (of 2000 GB) aan opslagruimte.

Meer info en (installatie) handleidingen kan je vinden op OneDrive voor Bedrijven

Wat gebeurt er met je Onedrive bij het verlaten van de hogeschool?

Wanneer je LUCA verlaat wordt ook jouw LUCA-account afgesloten. Hierdoor heb je niet langer toegang tot de Microsoft 365-toepassingen, waaronder Teams & OneDrive.
Plan vooraf: het is belangrijk om de OneDrive-bestanden die je wilt behouden op voorhand op een alternatieve locatie te bewaren. Er zijn hiervoor verschillende opties:

  • Via de webtoegang kan je alle bestanden en mappen downloaden en opslaan, bijvoorbeeld op een USB-schijf.
  • Je kan via OneDrive-client de bestanden in jouw OneDrive synchroniseren naar een lokale map, op jouw toestel. Nadat je LUCA-account is afgesloten zal de synchronisatie niet meer werken. Je behoudt wel toegang tot de bestanden in je lokale map.

Hardware & Software

In onze computerlokalen op elke campus
Een goede plek om te werken als je geen computer of internetverbinding op je kot hebt, zijn de PC-klassen. De PC-klassen bevinden zich op de verschillende campussen.

Een computer kopen
Je kan er voor opteren om een nieuwe Windows of Mac PC in huis te halen. Of je wil software en hardware kopen aan educatieve voorwaarden?
Het kan via een lokale winkel of via www.campusshop.be. (kies voor associatie KU Leuven)
Heb je meer voorkeur voor een Mac ? Dan kan je genieten van een korting van 15% op je aankoop. Meer info hierover volgt in de zomer.

Academic Software
LUCA School of Arts heeft een overeenkomst met Academic Software gesloten. Via https://academicsoftware.luca-arts.be kan je oa Adobe, Office 365, antivirus software en extra opleidingssoftware downloaden. Afhankelijk van je opleiding zit dit al dan niet verwerkt in je extra studiekosten (beschikbaar vanaf start academiejaar). Academic software heeft een eigen helpdesk die je kan contacteren voor vragen ivm de door hen aangeboden software : 03 327 30 70 of support@academicsoftware.com

Internet

IT zorgt voor draadloos internet in de campussen (campusroam en eduroam).

campusroam en eduroam
Het voorkeursnetwerk in onze gebouwen is campusroam, maar we bieden ook eduroam aan, het draadloos netwerk dat je wereldwijd in vele onderwijsinstellingen vindt.
Om campusroam te gebruiken, stel je dit eenmalig in op je pc, smartphone of tablet. Gebruik als login jernummer@kuleuven.be. Daarna werkt het automatisch.

Alle info over ons draadloos internet vind je hier :

https://wifi.luca-arts.be

Printen

1. Laad online printkrediet op via https://print.luca-arts.be (log in met je LUCA login, kies in het linkermenu voor print credit top-up, volg de stappen voor een online betaling)
2. Stuur je printopdracht naar KULeuvenBlack of KULeuvenColor
a. Van om het even welk toestel via print.luca-arts.be (enkel pdf of word documenten)
b. Van een publieke pc in de campus
3. Gebruik je studentenkaart om de afdrukken af te halen

Tarieven per pagina :
Zwart : A4 - 0.05 €, A3 - 0.10 €
Kleur : A4 - 0.15 €, A3 - 0.30 €

IT Helpdesk

LUCA IT Helpdesk
helpdesk@luca-arts.be

Voor dringende problemen :Tel: 02.250.11.11
Openingsuren: 9:00 - 12:00 & 13:00 tot 16:00