De juridische grondregels van de vzw LUCA School of Arts (LUCA) zijn vervat in de gecoördineerde statuten. In het verlengde van die statuten is het intern reglement de basis voor de werking LUCA als organisatie. Het legt de structuur vast, bepaalt wie welke verantwoordelijkheid opneemt, en hoe het beleid tot stand komt. Deze pagina vat de structuren nogmaals kort samen, verwijst naar de relevante bronteksten, vermeldt de namen van de betrokken leidinggevenden, en licht ten slotte toe welke organen de medezeggenschap van personeel en studenten waarborgen.
De statuten beschrijven drie organen: de Algemene Vergadering, het Bestuursorgaan en het Directiecomité.
Het hoogste orgaan is de Algemene Vergadering, die bestaat uit de leden van de vereniging (vzw). Er zijn drie geledingen:
De Algemene Vergadering benoemt bestuurders die collegiaal verantwoordelijk zijn voor het strategisch beleid van LUCA. Zij vormen het Bestuursorgaan (intern reglement art 4.2), dat eveneens uit geledingen bestaat: (1) onafhankelijke bestuurders, (2) twee bestuurders namens KU Leuven, (3) twee bestuurders namens de studentenraad, (4) de algemeen directeur en de algemeen beheerder.
De voorzitter van het Bestuursorgaan van LUCA is de heer Jean-Pierre Rammant. De ondervoorzitter is mevrouw Myriam Van Varenbergh.
Het dagelijks bestuur van LUCA is in handen van het Directiecomité (intern reglement art 4.1). Het comité is samengesteld uit de decaan en vicedecanen, de administratief directeur, de algemeen beheerder, en de algemeen directeur, die voorzitter is van het comité.
De huidige samenstelling van het Directiecomité is als volgt:
Met betrekking tot de volgende bevoegdheden wordt het directiecomité uitgebreid met de programmadirecteurs en de expertisedirecteurs:
Het bestuursorgaan van de vzw LUCA School of Arts is collegiaal verantwoordelijk voor het strategisch beleid. Het bestaat uit vier geledingen, voor de geleding van externe bestuurders (die noch personeelslid noch student zijn van LUCA) is LUCA op zoek naar een drietal kandidaatleden om het bestuursorgaan te vervoegen.
De organisatie en de kwaliteit van de opleidingen die LUCA aanbiedt valt onder de verantwoordelijkheid van de vicedecaan onderwijs, bijgestaan door programmadirecteurs en opleidingscoördinatoren.
Opleidingscoördinatoren staan in voor een specifiek opleidingstraject. Zij oefenen hun verantwoordelijkheid uit in overleg met de betrokken docenten en studenten, die samen de opleidingscommissie vormen.
Programmadirecteurs staan in voor het aanbod binnen een bepaald domein, over campussen en opleidingen heen. Samen met de betrokken coördinatoren en met studenten vormen zij voor dat domein een permanente onderwijscommissie (POC) (Intern Reglement, art 3.1.2), die een sleutelrol heeft met betrekking tot de kwaliteit van het aanbod.
Samen vormen de programmadirecteurs en een vertegenwoordiging van de studenten de Commissie Onderwijs (Intern Reglement, art 3.1.3), onder voorzitterschap van de vicedecaan onderwijs. Die commissie overlegt over het LUCA-brede onderwijsbeleid.
Peter Gillis (programmadirecteur)
Bert Vandenbussche (programmadirecteur)
Sandy Claes (programmadirecteur)
Thomas De Baets (programmadirecteur)
Andrea Wilkinson (programmadirecteur)
Marijke Dirickx (programmadirecteur)
Het onderwijs wordt verstrekt door docenten, die ingedeeld zijn in teams op de verschillende campussen. Deze teams staan onder leiding van een teamcoördinator. De teamcoördinatoren zelf rapporteren (tot eind 2024) aan de algemeen beheerder en de administratief directeur. Vanaf 2025 rapporteren de teamcoördinatoren aan de expertisedirecteurs.
De organisatie en de kwaliteit van het onderzoek aan LUCA en de geassocieerde Faculteit Kunsten valt onder de verantwoordelijkheid van de vicedecaan onderzoek.
Er zijn vier onderzoekseenheden, onder leiding van een onderzoekshoofd. Samen vormen de onderzoekshoofden en een vertegenwoordiging van de doctorandi en postdocs de Commissie Onderzoek (Intern Reglement, art 3.1.4), onder voorzitterschap van de vicedecaan onderzoek. Die commissie overlegt over het LUCA-brede onderzoeksbeleid.
De ondersteuning van het onderwijs en het onderzoek gebeurt door diensten, die zijn ingedeeld in twee grote domeinen.
Alain Quateau (administratief directeur)
Ilse Verschueren (Algemeen Beheerder)
Het beleid en de werking van LUCA berusten op overleg en dialoog tussen de leden van de organisatie binnen verschillende organen. Het intern reglement beschrijft de volgende organen die specifiek tot doel hebben om verkozen personeelsleden en studenten inspraak te geven: