Master Keuzevak Taal Nederlands

master keuzevak Taal 1

1. Het Ultieme Kunstwerk

Meer info

Het “Het ultieme kunstwerk” is een projectvak. Het biedt masterstudenten van LUCA een unieke kans om het samengaan van theorie en praktijk, van artistiek onderzoek en kunstcreatie, op een intense manier te beleven in een poging tot het gezamenlijk ontwerpen en creëren van een collectief werk waarin alle aspecten van het hedendaagse kunstenaarschap (visueel, plastisch, muzikaal, dramaturgisch, …) aan bod zullen komen. Daartoe wordt een experimentele context gecreëerd met als essentiële bestanddelen:

  1. masterstudenten uit alle kunstdisciplines van het academische LUCA-aanbod (Beeldende en Audio-visuele Kunsten, Muziek, Drama, en hun respectievelijke opleidingen: Beeldverhaal & Illustratie; Drama; Film & Animatiefilm; Game & 3D Design; Ontwerp & Design; Fotografie; Muziek; Vrije Kunsten; Educatie) komen in aanmerking als deelnemers van het vak;
  2. de nominale duur van het vak is 24 uur (voor de zgn. ‘contactmomenten’), verspreid over dagdelen van 4 uur op vrijdagnamiddag in het tweede semester, achtereenvolgens op campus Brussel (16 en 23 februari 2024), campus Leuven (1 en 8 maart 2024) en campus Gent (15 en 22 maart 2024);
  3. het aantal deelnemers is strikt beperkt tot 30 studenten, representatief verdeeld over de opleidingen; de selectie, op basis van inhoudelijk criteria en motivatie, vindt plaats bij het begin van het academiejaar (oktober 2023);
  4. een theoretisch kader (over betekenis, doel en artistieke en maatschappelijke uitdagingen van het onderzoek-in-de-kunsten) wordt door de docent aangereikt en vervolgens verder kritsch verfijnd in groepsdiscussies; het plannen, uitttesten en realiseren van een gemeenschappelijke artistieke creatie gebeurt stapsgewijs in groep, en met oog voor een specifieke opleidingsgebonden taak- en rolverdeling; er is voorzien in een inbreng van gastdocenten uit alle disciplines;
  5. het eigenblijke examen zal bestaan uit een klein deel theoretische reflectie (korte paper als persoonlijk doordenken van de gezamenlijke benadering van het thema) en een praktisch toonmoment (tentoonstellen van de collectieve creatie) op campus Gent, in de tentoonstellingsruimte ‘Carré’, op vrijdag 31 mei 2024 (met opbouwmogelijkheid vanaf 29 mei); zogenaamde ‘procesevaluatie’ maakt deel uit van het examen;
  6. een afsluitend feestelijk publiek evenement (buiten het eigenlijke examenmoment, en dus gebaseerd op vrijwillige deelname) tegen het einde van het lopende -/het begin van volgende academiejaar, op zaterdag 21 september, in de Kamermuziekzaal, campus Leuven (met opbouwmogelijkheid vanaf donderdag 19 september).

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Peter De Graeve

6 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 30 studenten

ECTS-fiche

masterkeuzevak Taal 2

2. Care in crisis

Meer info

Niet (alleen) geld of gebrek aan man/vrouwkracht is het probleem, wel andere aspecten zorgen dat de zorg (of het zorgsysteem) in crisis is.

Zo is er een ‘reperatieve’ manier van kijken naar zorg (enkel gericht op oplossen, niet op preventie); een oververtegenwoordiging van ‘het gemiddelde’ en ‘het normale’ (onderrepresentatie van bepaalde groepen zoals LGBTQI+, farma op ‘mannenmaat’ of het uit de weg gaan van zorg die we ‘niet leuk’ vinden- schizofrenie of mensen met een dubbel stigma); en de uitdaging om ‘zorg’ niet te laten kapen door negatieve invalshoeken (denk maar aan de focus van extreem-rechts gedachtengoed op de ‘zuiverheid van het lichaam’).

Als antwoord hierop trachten we in dit vak inclusief, participatief, mensgericht en activistisch ‘te maken’ (game, kortfilm, product, enz.). Het doel is dan ook om in de eerste plaats te komen tot kritische en impactvolle creaties rond een doelgroep die zich ‘on the fringes’ bevindt (aan de rand). Opdrachten kunnen handelen over onder meer queering society, rouwverwerking, zelfregulatie van kinderen met autisme, seksualiteit bij ouderen, etc. Het doel van die module is niet enkel jullie leren over wat ‘maken’ kan betekenen voor deze groepen maar ook hen iets bezorgen dat hen helpt (solutionist creation) en/of de maatschappij confronteert met wat er ‘fout’ is in de zorg (political, agonistic making).

Waardig Begraven
Heel wat mensen worden vergeten, verstoten, of bevinden zich aan de rand van de samenleving. De manier waarop we zowel voor als na overlijden met hen omgaan weerspiegelt onze collectieve denkwijze en de mentaliteit van onze maatschappij. Wanneer iemand in armoede of eenzaamheid overlijdt wordt het afscheid van deze persoon vaak pragmatisch en onpersoonlijk aangepakt. Hoe kijken we als maker, ontwerper én medemens naar dit maatschappelijk vraagstuk?

Binnen deze module gaan studenten kritisch en creatief op zoek naar objecten (film, fotografie, game, product, …) die een meerwaarde bieden tijdens afscheidsrituelen en taboe rond de (eenzame) dood aankaarten. Tijdens deze opdracht wordt samengewerkt met vrijwilligers en oprichters van ‘Waardig begraven’, een initiatief van de werkgroep Rouwenden nabij uit Genk. Zij voorzien persoonlijke afscheidsceremonies voor mensen die sterven in armoede of eenzaamheid. Impactvolle objecten kunnen de medewerkers van Waardig Begraven ondersteunen in hun ambitie om elke overleden persoon te erkennen in zijn mens-zijn en te herdenken, ongeacht inkomen of afkomst.


Campus Genk | Audiovisuele Kunsten
Niels Hendriks, Andrea Wilkinson, Britt Pellens


6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 studenten

ECTS-fiche

tekst

3. Writers' Room 3

Meer info

tekst

4. Writers' Room 2

Meer info

...

electronics

5. Electronics 2

Meer info

Mono-disciplinair: muziek concipiëren en creëren vanuit scheppen en uitvoeren in functie van parametriële zeggingskracht en vanuit interactie met omgeving, decor, beeld. Cf. soundscapes met integratie van liveklanken in elektronische klankproductie.
Toegang op basis van intakegesprek.

Aan de hand van lesmomenten, praktijkoefeningen en co-creatie leer je stapsgewijs werken met elektronica. Je verwerft zowel theoretische kennis als de vaardigheden om zelf aan de slag te gaan. Gedurende de workshop werk je aan een individueel project dat aan het einde van de week wordt uitgevoerd en toegelicht.

De docent zorgt voor zowel een theoretische als een praktijkgerichte ondersteuning. De workshop bestaat deels uit het doceren van theorie in groep en deels uit het uitwerken van een individueel project waarbij je elektronica zal incorporeren in je eigen artistieke praktijk. Zo zal je je eigen creativiteit meteen kunnen koppelen aan je nieuwe kennis en vaardigheden. Je werkt toe naar een toonmoment.


Campus Leuven | Muziek
Pieter Schuermans

3 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 100+ studenten

ECTS-fiche

logo luca

6. Crosslab 2

Meer info

CrossLab biedt een stimulerende omgeving om te creëren, te experimenteren en interdisciplinaire mogelijkheden te exploreren. Omkaderd door expert-coaches, worden studenten aangemoedigd om samen te werken, zelf initiatief te nemen en de artistieke leiding over hun project te nemen.

De inhoud is afhankelijk van het project. In de geest van het crosslab ideaal is het de bedoeling om verschillende genres, disciplines, domeinen te combineren. Naargelang het project dat de studenten/docenten uitwerken worden experts ter coaching aangesteld.

Het aanbod van projecten wordt zowel door de studenten als de coaches uitgewerkt en door de organisatie CrossLab via Toledo e.a. kanalen gecommuniceerd. De student kan kiezen uit dit aanbod in de mate van de organisatorische haalbaarheid.

Vervolgens werkt de student gedurende een week samen met anderen aan het CrossLabproject, gecoacht door experts. Aan het einde van deze week volgt er een toonmoment.

Campus Leuven | Muziek


3 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 65 studenten

Titularis: Pieter Schuermans

ECTS-fiche

logo luca

7. Play in context

Meer info

The Art of Diversity 2 – making is gericht op een interdisciplinaire studentengroep die individueel op basis van hun eigen artistieke achtergrond op zoek gaan naar wat zij kunnen betekenen voor een partnerorganisatie en het beoogde doelpubliek. Het concept dat ontwikkeld werd in het OPO The Art of Diversity 1 – creating, wordt in een iteratief proces verder ontwikkeld tot een prototype, dat zal getest worden en verder ontwikkeld tot een eindproduct. Het tussentijds prototype en het eindproduct worden op locatie gepresenteerd in het bijzijn van de partnerorganisatie. In het academiejaar 21-22 zal samengewerkt worden met C-mine.

Doorheen feedback, feed forward en peer feedback sessies zoeken de studenten hun weg via gepaste maakmethoden naar een passend te testen prototype en eindontwerp. De studenten doorlopen een iteratief proces van ontwerpen, testen, evalueren en aanpassen. We definiëren ‘ontwerp’ in deze context dan ook in de zo breedst mogelijke zin. Ontwerpen betekent het creëren van een artefact, dienst of ervaring aan de hand van welk materiaal of welke technologie ook. Een artefact kan een digitale interface zijn, een animatie, een film, poster, voorstelling, dienst, muziekstuk, …

Campus Genk | Audiovisuele Kunsten
Steven Lenaers


6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 studenten

ECTS-fiche

logo luca

8. What's next 2

Meer info

What’s Next 2 is een experimentele ruimte waarin masterstudenten oefeningen doen op het presenteren en het vertalen van hun werk naar nieuwe, uitdagende contexten. Dit opleidingsonderdeel is een uitnodiging tot discussie wat betreft het voorstellen van artistiek werk. In vijf verschillende oefeningen zullen de studenten geconfronteerd worden met nieuwe contexten voor hun werk, alsook zullen ze in vraag stellen in welke mate een werk kan bijdragen tot dialoog. Binnen deze context wordt het artistiek maken niet gereduceerd tot het produceren van materiaal, maar ook naar het actief opzetten van een dialoog tussen maker, object en beschouwer. Het toonmoment zal de leidraad volgen in deze lessenreeks en brengt ons samen om opinie en parallelle gedachten met elkaar te delen. Wat communiceer je? Wat is een presentatie? Welke beperkingen brengen nieuwe inzichten? Hoe vertaal je een werk / object / performance naar een dialoog? Wanneer is een werk af? Kan je ook andermans werk vertalen? “Kunst is niet wat je ziet, maar hoe je het ziet.” – John Berger. Niet enkel de persoonlijke positie van de kijker, maar ook de presentatie van het werk maakt een kunstwerk af.

Deze studio dient het experiment, er is geen goed en fout. Er is de onderzoekende verrijkende houding die voorbereidend is op de uiteindelijk masterpresentatie discipline overstijgend.

Een bewustzijn van verschillende ruimtelijke en scenografische technieken wordt geactiveerd. Gekende presentatie- en tentoonstellingstechnieken en praktijken worden begeleid op maat van de student.


Campus Genk | Beeldende Kunsten
Joery Erna


6 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 25 studenten

ECTS-fiche

labo 1

9. Labo 1: collectief educatief onderzoek

Meer info

Het vertrekpunt van labo is onze grondig veranderende wereld die zowel de kunstenaar als de pedagoog voor nieuwe uitdagingen stelt en die een experimentele houding veronderstelt, dwz een houding die te maken heeft met een fascinatie voor het ongekende en vreemde. Vanuit een collectief experimentele houding onderzoeken we aan de hand van artistieke tactieken wat het betekent om in deze veranderende context school te maken. Dit collectief experimenteel onderzoek, dat mede een staptocht in een afgebakende ruimte op basis van protocollen impliceert, behandelen we zelf als een vorm van school maken of educatief onderzoek.​

Labo gaat door op donderdag van 08:30 tot 17:30 campus Sint Lucas Gent + intensieve workshopweek 06/11 – 10/11​

Kerkhofs Roel, Vansieleghem Nancy

6 ECTS
Semester 1
Nederlands

Max. 10 studenten

ECTS-fiche

labo 2: onderzoek

10. Labo 2: collectief educatief onderzoek

Meer info

Naast de school onderzoeken we tegelijk wat het betekent om in deze veranderende wereld kunst deelbaar te maken. De moderne gedachte dat de fysieke en mentale kunstruimte een neutraal gegeven is waar kunst in alle vrijheid kan verschijnen wordt verlaten. Het begrip display wordt benaderd als object en ruimte waar getoond wordt en als werkwoord, als de activiteit van het tonen zelf. Deze twee onderzoeken worden samengebracht in een educatief-artistieke creatie en publiek event.

Labo gaat door op donderdag van 08:30 tot 17:30 campus Sint Lucas Gent

Kerkhofs Roel, Vansieleghem Nancy

6 ECTS
Semester 2
Nederlands

Max. 10 studenten

ECTS-fiche

logo luca

11. Psychotherapie

Meer info

Overzicht van de historiek van de psychologische behandelingsmethoden en de belangrijkste psychotherapeutische oriëntaties.

Overzicht van de rationale en grondbegrippen van de psychoanalytische psychotherapie en differentiatie van belangrijke pioniers binnen de psychoanalyse.

Diversificatie in de concepten en de toepassingsmodaliteiten in functie van het ontwikkelingsniveau en de basisstructuren van de psychopathologie. Speciale aandacht wordt besteed aan de specifieke problemen in de psychotherapie van personen met autisme en mentale handicap.

Vertaling van de grondbegrippen en de methodiek van de psychoanalytische psychotherapie naar de specifieke setting van de psychotherapie met muziek.

(Observatie en rapportage)

De student verwerkt op zelfstandige basis het aangereikte tekstmateriaal. De student maakt samenvattingen van relevante inhouden en verwerkt deze inhouden in een verslag.

De student bekijkt een videofragment, observeert en rapporteert schriftelijk over significante momenten uit de getoonde sequentie.

Campus Leuven

Jos De Backer & Birgit Sebreghts

6 ECTS
Semester 1 & 2
Nederlands

instructies: school of equals

12. School of Equals

Meer info

Voor het vak ‘School of Equals’ volgen de studenten een workshop (van 25 tot 29 maart) waaraan dikwijls ook externe participanten deelnemen, bijvoorbeeld andere kunstwerkers, mensen die moeilijker toegang krijgen tot kunst- of educatieve instellingen of alternatief onderwijs hebben genoten… Tijdens deze workshop wordt gereflecteerd over de toegankelijkheid van het kunstonderwijs en over mechanismen van uitsluiting en ongelijkheid. Hiërarchische verhoudingen binnen onderwijsinstellingen worden via gesprek, artistieke praktijken en vormen van samen leren doorbroken. Het onderzoek gebeurt collectief in een gelijkwaardige samenwerking met de externe participanten en het kent een artistieke methode en vorm. We werken vanuit een decoloniaal en intersectioneel feministisch kader.

Naast de intensieve workshopweek worden gedurende het academiejaar enkele gastsprekers (begin december en begin maart) uitgenodigd die relevant zijn ten aanzien van de thematiek.

Participatie aan de intensieve workshopweek is verplicht. Kijk goed na of deze week past in de planning van je atelier.

Campus Gent | Educatieve Master Audiovisuele & Beeldende Kunsten
Stijn Van Dorpe

3 ECTS
Semester 2
Nederlands/Engels
max 25 students

ECTS-fiche

test

13. Over schoonheid, filosofie en kunstactualiteit

Meer info

De thematiek van dit seminarie is de actuele relatie kunst-schoonheid.

De moderne en hedendaagse kunst(praktijk) houdt er vaak een problematische relatie op na met schoonheid. In de twintigste eeuw groeit er de overtuiging dat kunst niet langer schoon kan zijn. Of zoals Lucebert het formuleert: “Schoonheid heeft haar gezicht verbrand.” Niettemin groeit vanaf de jaren 1990 weer de interesse in de koppeling van kunst met schoonheid en wordt er vanuit verschillende filosofische en kunstkritische bronnen gesproken van een terugkeer van het schone (Scarry 1999, Hickey 1993, 1997).

In het seminarie proberen we verder door te dringen tot de betekenis van de moderne verdwijning van de aandacht voor schoonheid in de kunsten, alsook behandelen we het waarom van haar tegenwoordige terugkeer. Daarvoor diepen we de betekenis van kunst en schoonheid filosofisch uit en stellen we volgende vragen. Vanuit welke geschiedenis hebben kunst en schoonheid hun betekenis gekregen? Welke toekomst is er voor schoonheid in de kunsten? Betekent schoonheid altijd esthetische schoonheid? Wat is het verband tussen het schone, het ware en het goede of is er geen verband? Als er een terugkeer is van schoonheid, om welke schoonheid gaat het dan?
Eén van de belangrijke gidsen in dit seminarie is de Duitse filosoof Hans-Georg Gadamer (1900-2002), die beargumenteert dat kunst onlosmakelijk verbonden is met schoonheid. We lezen samen zijn tekst “de actualiteit van het schone” (1974) en vragen ons af in welke mate deze ideeën nog relevant zijn voor de actuele kunst- en vormgevingspraktijk. En of we vanuit zijn ideeën ook datgene wat vandaag als schoon wordt gezien, kunnen duiden.

Het seminarie start met algemene inleidende hoorcolleges, waarin een referentiekader wordt geschetst om op de problematiek in te gaan. In de daaropvolgende bijeenkomsten geven de studenten zelf presentaties, vertrekkend van de tekst van Gadamer. Uiteindelijk worden in de laatste bijeenkomsten de confrontatie opgezocht met andere en tegensprekende visies en kunnen aan bod komen: een recente cultuurproductie in relatie tot de thematiek, een gastdocent met een eigen theorie of visie aangaande schoonheid, de artistieke werken van de studenten die deelnemen aan het seminarie, nieuwe visies over schoonheid vanuit andere disciplines en/of benaderingen, …
De eigen opvattingen over schoonheid, kunst en filosofie van de studenten komen trouwens gedurende het gehele seminarie aan bod. De studenten worden uitgenodigd om een eigen stellingname in te nemen.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Frank Maet

6 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 25 students

ECTS-fiche

beeld

14. Design & Co

Meer info

Het begrip ‘design’ is in zijn nog jonge geschiedenis voortdurend geherdefinieerd. Ook nu liggen de contouren niet vast en worden evidenties bewust onderuitgehaald. Dat design al lang niet meer noodzakelijk beantwoordt aan ‘form follows function’ of ‘less is more’ is duidelijk, maar hoe kan design in de 21ste eeuw dan wel begrepen worden? Welke strategieën hanteren hedendaagse designers om hun ontwerpen in een context van klimaatbewustzijn, maatschappelijke dynamiek en kritische reflectie over massaproductie en consumptie een meerwaarde te geven voor de gebruiker en de maatschappij? Het seminarie onderzoekt dit voor design in het grensgebied tussen design en kunst. De studenten conceptualiseren ook zelf projecten en scenario’s die ze aan verschillende doelpublieken presenteren. Ze gaan in dialoog over deze projecten en scenario’s met studiegenoten en publiek.

De student moet rekening houden met kosten voor bezoek aan tentoonstellingen en daarbij horende verplaatsing.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Lut Pil

6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 students

ECTS-fiche

test

15. Techniekfilosofie

Meer info

In dit seminarie wordt vertrokken van de overtuiging dat de overduidelijke aanwezigheid van technologie in onze tijd ons dwingt om het denken over kunst te herzien. Maar we richten ons niet alleen op de wijze waarop we de tegenwoordige kunst anders zouden moeten denken. We vragen ons ook af of kunst (of het kunstzinnige denken) ons tot een ander denken kan brengen over de technologie. We werken dus in twee richtingen: van de tegenwoordige technologie naar de kunst en andersom.

In de eerste vijf colleges wordt een denkkader ontwikkeld om de tegenwoordige relatie tussen kunst en technologie te duiden. We vatten onze bevraging aan vanuit de techniekfilosofische positioneringen van Heidegger en Marcuse, zoals die reeds in de jaren 1950 werden ontwikkeld (hoorcollege 1). Vervolgens worden enkele kritische kanttekeningen gemaakt bij de techniekfilosofie van Heidegger, gebaseerd op de analyses van de cultuurfilosoof McLuhan, en de actuele techniekfilosoof Don Ihde. (hoorcollege 2) De huidige doorwerking en bijstelling van Heidegger wordt terug opgenomen vanuit een aandacht voor de actuele filosofen Jean-Luc Nancy en Bernard Stiegler. (hoorcollege 3 en 4). Uiteindelijk wordt ingegaan op de specifieke tegenwoordige relatie tussen digitalisering en kunst. Daartoe confronteren we ons verder met standpunten en kunstwerken uit de actualiteit (hoorcollege 5).

Na deze vijf inleidende hoorcolleges volgen 5 colleges waarin de studenten zelf opgegeven lectuur presenteren, waarin steeds de relatie tussen actuele technologie en kunst centraal staat. Het betreft teksten van o.m. Dreyfuss, Feenberg, Don Ihde, Verbeek, Manovich, Latour, Groys.

De lessen en de lectuur zullen ons begeleiden in het formuleren van een eigen actuele positie ten aanzien van de verhouding tussen kunst en technologie (digitalisering). De student wordt ook uitgenodigd om zijn eigen artistieke positie te (her)denken tegenover de actuele technologie (digitalisering).

Specifiek met betrekking tot academiejaar 2023/24: er zal een onderzoeksseminarie doorgaan waarin de vraag gesteld wordt naar de actuele relatie tussen AI en kunst. Daartoe zullen enkele kunstenaars en theoretici uitgenodigd worden. Enkele lessen zullen vervangen worden door lezingen uit dit initiatief.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Frank Maet

6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 students

ECTS-fiche

test

16. Kunstfilosofie: sublieme kunst maken

Meer info

‘Kunstfilosofie: sublieme kunst maken’ is een ‘onderzoeksseminarie’ waarvan de wijdere horizon meerdere jaren overspant. Elk academiejaar worden de studenten uitgenodigd om een gedeelte van het onderzoeksterrein mee te verkennen. Aan de hand van het gezamenlijk lezen, bespreken en interpreteren van filosofische auteurs (o.a. Plato, Rousseau, Kant, Emerson, Thoreau, Heidegger, Deleuze, …) en van literatuur en poëzie (Gogol, Hamsun, Gombrowicz, Sebald, Hölderlin, Rilke, Celan, Nolens, …) wordt een poging ondernomen om een blauwdruk te maken van hetgeen ons vandaag rest van de (‘hogere’ of ‘schone’) kunsten, en wordt de vraag gesteld of er nog iets van de aloude artisteke extase kan worden ge(her)formuleerd of in de (kunst)praktijk kan worden gebracht.

UIteraard is bovenstaand aanbod te ruim om in één enkel academiejaar uitvoerig te worden behandeld. Het seminarie past dan ook, zoals gezegd, in een lopend onderzoek dat meerdere jaren overspant. Tijdens het lopende academiejaar zal de nadruk vooral liggen op de filosofen Plato, Emerson en Heidegger en op de schrijvers Rilke en Sebald. Voldoende contextualisering zal worden verschaft tijdens de hoorcolleges, maar zal eveneens te berde worden gebracht in de practica die door de studenten worden verzorgd.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Peter De Graeve

6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 students

ECTS-fiche

test

17. Verstrooide aandacht. Over fascinatie en onthechting

Meer info

‘Do stuff. Be clenched, curious. Not waiting for inspiration’s shove or society’s kiss on your forehead. Pay attention. It’s all about paying attention. Attention is vitality. It connects you with others. It makes you eager. Stay eager.’ (Susan Sontag)

Dit seminarie gaat over aandacht. Het gaat over aandacht geven en over aandacht opeisen. Het gaat dus over het meest kwetsbare en het meest kostbare dat er bestaat voor een kunstenaar, of voor een kunstwerk. Maar dat gebeurt niet in een vacuüm. We vertrekken vanuit de vraag hoe aandacht georganiseerd (en dus ook toege-eigend en verdeeld) is in onze hedendaagse wereld. Is de grote moeite die veel mensen hebben om een boek te lezen, een film uit te kijken zonder tien keer hun smartphone te checken een ‘persoonlijk’ probleem of het resultaat van iets anders? Is het wel een probleem, trouwens? Wat betekent het dat onze aandacht zo vaak verstrooid is?

Misschien is kunst die om concentratie vraagt niet meer van deze tijd. Maar leveren we kunst niet kritiekloos over aan de normen van de hedendaagse aandachtindustrie als we dat zeggen? En zijn de meeste intense momenten van kunst maken of beleven niet verbonden met diegene waarop de concentratie zo groot is dat ze samenvalt met een soort verstrooidheid, het moment waarop je de tijd vergeet en je verliest in een verbeelde wereld? Kan dat nu juist kritisch zijn?

Om onze eigen aandacht goed te richten zullen we specifiek op die intense momenten ingaan tijdens het seminarie. Het zijn momenten van fascinatie, een soort aandacht die bij uitstek van kunstenaars wordt gevraagd. Hoe verhouden concentratie en verstrooidheid zich tot elkaar in een kunstpraktijk die vanuit fascinatie werkt? Is dat vandaag nog wel mogelijk? Of laat fascinatie ons net toe om te begrijpen dat aandacht een beweging is van hechting en onthechting? En kan kunst zo net een kritisch tegengif zijn voor verstrooiing?

Elke deelnemende student wordt gevraagd om hierover eigen standpunten te ontwikkelen met de eigen praktijk op de achtergrond. Maar om dat op gang te trekken zullen we onze aandacht tegelijk collectief richten op hoe fascinatie werkt in de kunst van lezen en schrijven: literatuur. We zullen kortom vertrekken van de manier waarop onze aandacht als lezers betrokken wordt op de artistieke aandacht die in het schrijven is neergeslagen, in een vorm van verstrooidheid. En vanuit die literaire dwaalwegen worden vast weer associaties met andere kunsten gemaakt.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Tom Van Imschoot

6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 studenten

Praktische informatie en Trajectbegeleiders – Practical Information and Study Counsellors

test

18. Zonder scenario? Dromen van het onmogelijke

Meer info

De uitvinding van film sloeg velen met verstomming en de zevende kunst werd bejubeld om haar oneindige mogelijkheden. Toch moest cinema zich van in den beginne zien te ontvoogden van andere kunstvormen. Leek film op fotografie of toch vooral op theater? Moest film meer of net minder dicht bij literatuur aanleunen? En was de komst van geluid nu een zegen of een vloek? Van de vroege cinema tot vandaag zoeken we naar magische filmmomenten waarbij cinema zichzelf toont en zich tegelijk verhoudt tot andere kunstvormen zoals schilderkunst, literatuur en theater. We lezen teksten van theoretici, schrijvers en filmmakers die het potentieel van cinema uitdiepen en daarbij haar wetenschappelijke waarde verkennen, luidop dromen van een pure of totale cinema, of zelfs prat gaan op haar profetische verbeeldingskracht en vermogen tot alomvattendheid.

Een rode draad in de geselecteerde films en kunstwerken is de manier waarop ze een zekere tegendraadsheid, opstandigheid of radicaliteit huldigen, tot op de grens van het onmogelijke, of dit zich nu vertaalt in een experimentele vormentaal, een politiek statement of een subversief verhaal. Dit zelfbewuste en koppige verlangen naar een onmogelijkheid wordt gerelateerd aan vraagstellingen over representatie, (auto)fictie, ambitie, mythevorming, utopie, passie, liefde, lotsbestemming, toeval, verveling en verzet, alsook de onmogelijke spreidstand tussen ethische en esthetische perspectieven op verbeelding en kunstenaarschap.

Met het oog op de eindopdracht wordt ingezoomd op de essayfilm als een vaak dwarse en tegelijk grensverleggende filmvorm die andere media en disciplines incorporeert. Hans Richter beschreef de essayfilm in 1940 als “the shaping of ideas on screen, using everything that exists and that allows to be invented” en dat is waar studenten uiteindelijk in een eigen werkstuk trachten toe te komen. Wars van klassieke scenario’s doen ze met teksten, schema’s, lijsten, maquettes, noties en (audio)visueel materiaal een voorstel voor een (imaginaire) essayfilm die flirt met de grenzen van wat mogelijk, denkbaar en voorstelbaar is.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Isolde Vanhee

6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 students

ECTS-fiche

test

19. Het landschapsseminarie

Meer info

HET LANDSCHAPSSEMINARIE is een gemeenschappelik seminarie van Jeroen Laureyns en Patrick Verlaak. Het is gebaseerd op hun persoonlijk onderzoek dat tijdens de lessenreeks in twee stemmen zal vertolkt worden. Kunsthistoricus en kunstcriticus Jeroen Laureyns zal spreken over de voorstelling van het Vlaamse landschap in de hedendaagse beeldende kunst. Kunstenaar en onderzoeker Patrick Verlaak zal het Italiaanse landschap tijdens de Renaissance en de band met de annunciatie analyseren.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Jeroen Laureyns

6 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 25 students

ECTS-fiche

cc

20. Copy Paste

Meer info

Elke ontwerper wil innoveren, of toch een kleine fractie innovatie toevoegen aan wat reeds bekend is. Imitatie en plagiaat zijn onvermijdelijk en kunnen erg frustrerend zijn. Door het internet gaat alles, dus ook de imitatie, veel sneller.
In dit Masterseminarie worden enkele kritische vragen gesteld over de actuele copyrightwetgeving en de impact ervan op de creativiteit van de ontwerper.

Campus Gent | Beeldende Kunsten
Katrien Van Haute

6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 students

ECTS-fiche

test

21. Singer songwriter

Meer info

In dit opleidingsonderdeel ontwikkel je jezelf als singer songwriter. In een college beluister en analyseer je bestaand repertoire, onder andere uit The Great American Songbook. Je werkt vervolgens zelfstandig aan een aantal opdrachten waar je tijdens practica feedback op krijgt. Je leert er ook je eigen creaties vocaal en instrumentaal te vertolken en over te brengen naar je luisteraars. Je hanteert daarbij een adequate vocale basistechniek. Tijdens het jaar vinden er bovendien enkele aanvullende workshops en/of toonmomenten plaats buiten de reguliere contacturen, waarvan de data bij de start van het academiejaar worden gecommuniceerd.

Campus Leuven | Muziek

6 ECTS
Semester 1&2
Nederlands
max 25 studenten

Titularis: Jeroen D’hoe & Nele Kintaert

ECTS-fiche

test

22. Seeing sound

Meer info

Cross-disciplinair OPO waarin filmmaker en musicus op zoek gaan naar versterking en aanvulling van elkaars creativiteit door een meerwaarde te leveren aan de authenticiteit van het gemeenschappelijke artistieke product. De film verhoogt de muziekbeleving en de muziek versterkt het beeld, geeft er een alternatieve dimensie aan. Beide kunstenaars ontdekken de zeggingskracht van elkaars kunst via de exploratie van de meerwaarde van de som van de delen.

Dit resulteert in een kortfilm die aan het einde van het eerste semester wordt gepresenteerd en ingediend.

De cursus gaat door op 8 concrete data (afwisselend op Campus Lemmens en C-Mine Genk) die bij het aanvang van elk academiejaar worden bekend gemaakt: 7 specifieke donderdagnamiddagen (telkens van 14:00 tot 18:00) en een aanvullende datum voor de klankopnamen. Tijdens de sessies worden ex cathedra-onderwijs, co-creatieve samenwerking tussen studenten (practicum) en presentaties/coaching met mekaar afgewisseld.

Campus Leuven | Muziek
Jeroen D’hoe


3 ECTS
Semester 1&2
Nederlands
max 25 studenten

ECTS-fiche

test

23. Muziektheater

Meer info

In dit keuzevak gaan de studenten uit verschillende disciplines aan de slag met een aantal principes uit improvisatie en compositie, theater en muziek. Ze onderzoeken wat voor werk er op een snijvlak van tradities kan ontstaan en hoe verschillende praktijken elkaar kunnen verrijken. Openheid, speelsheid en het aangaan van verbindingen staat centraal.

Campus Leuven | Muziek
Peter Anthonissen (lesgever: docenten uit het muziektheaterveld)


6 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 16 studenten

ECTS-fiche

test

24. Muziekgeschiedenis Jazz deel 2

Meer info

Het OPO ‘Muziekgeschiedenis Jazz’ deel 2 schetst de ontwikkelingen van de jazz vanaf ca. 1950 tot ca. 2000. Er wordt hierbij ingegaan op zowel de muzikale ontwikkeling van de jazz, de belangrijkste muzikanten, als haar plaats in de maatschappij. Bijzondere aandacht gaat uit naar de eigen esthetiek van de jazz, zodat de cursus een voedingsbodem vormt voor de artistieke ontwikkeling van de student. De lessen worden geïllustreerd met luistervoorbeelden, partituurfragmenten en enkele analytische opmerkingen.


Campus Leuven | Muziek
Lieven Van Ael


3 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 100+ studenten

ECTS-fiche

test

25. Muziekgeschiedenis Jazz deel 1

Meer info

Het OPO ‘Muziekgeschiedenis Jazz’ deel 1 schetst de ontwikkelingen van de jazz vanaf zijn ontstaan rond 1900 tot ca. 1950. Er wordt hierbij ingegaan op zowel de muzikale ontwikkeling van de jazz, de belangrijkste muzikanten, als haar plaats in de maatschappij. Bijzondere aandacht gaat uit naar de eigen esthetiek van de jazz, zodat de cursus een voedingsbodem vormt voor de artistieke ontwikkeling van de student. De lessen worden geïllustreerd met luistervoorbeelden, partituurfragmenten en enkele analytische opmerkingen.


Campus Leuven | Muziek
Peter Anthonissen


3 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 100+ studenten

ECTS-fiche

test

26. Muziekgeschiedenis deel 2

Meer info

Het OPO “Muziekgeschiedenis” peilt naar de plaats van de kunstmuziek in de geschiedenis van West Europa; wat deel 2 betreft: vanaf het begin van de 19de eeuw. In het tweede deel wordt de systematische aanzet van deel 1 verder ontwikkeld langs dezelfde weg: op welke manier is de kunstmuziek in Europa (bij uitbreiding in de Westerse wereld) exponent van maatschappelijke ontwikkelingen, en hoe vertaalt die verschuivende wereld van de moderne mens zich in (functioneel te beluisteren) muzikale manifesten? De terugkoppeling van die geïllustreerde kennis naar de eigen muzikale beleving van de student is belangrijker dan de encyclopedische taxonomie.


Campus Leuven | Muziek


3 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 100+ studenten

Titularis: Matthias Heyman

ECTS-fiche

test

27. Muziekgeschiedenis deel 1

Meer info

Het OPO “Muziekgeschiedenis” peilt naar de plaats van de kunstmuziek in de geschiedenis van West Europa; wat deel 1 betreft: tot het einde van de 18de eeuw. Die plaats wordt langs historische lijnen afgebakend door de maatschappelijke rol van de officieel gesanctioneerde en gecodificeerde muziek in de zich ontwikkelende civitas na te gaan, er de logica van de evolutie van te duiden en die evolutie te illustreren met relevante luistervoorbeelden. De terugkoppeling van die geïllustreerde kennis naar de eigen muzikale beleving van de student is belangrijker dan de encyclopedische taxonomie.


Campus Leuven | Muziek
Matthias Heyman


3 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 100+ studenten

ECTS-fiche

test

28. Extra ensemble

Meer info

Binnen dit opleidingsonderdeel kiest de student samen met zijn trajectbegeleider een productie uit een jaarlijks samengestelde lijst van ensembles of koren in uiteenlopende bezettingen en groottes. De student kan kiezen voor koor, symfonisch orkest, instrument-specifieke en gemengde ensembles. Deze ensembles bereiden op 8 tot 15 repetities een repertoire voor dat uitgevoerd wordt op een toonmoment of een aantal publieke concerten. Het uitgevoerde repertoire varieert van klassiek en jazz repertoire tot nieuwe (groeps)composities en improvisaties van studenten en interdisciplinaire performances.

De repetities gebeuren onder leiding van de dirigent volgens de meegedeelde planning. Indien nodig studeert de student ook nog individueel aan opmerkelijke passages.

Campus Leuven | Muziek
Geert De Bièvre


3 ECTS
Semester 1&2
Nederlands
max 25 studenten

ECTS-fiche

test

29. Ensembles

Meer info

Binnen dit opleidingsonderdeel kiest de student samen met zijn trajectbegeleider een aantal producties uit een jaarlijks samengestelde lijst van ensembles of koren in uiteenlopende bezettingen en groottes. De student kan kiezen voor koor, symfonisch orkest, instrumentspecifieke en gemengde ensembles. Deze ensembles bereiden op 8 tot 15 repetities een repertoire voor dat uitgevoerd wordt op een toonmoment of een aantal publieke concerten. Het uitgevoerde repertoire varieert van klassiek en jazz repertoire tot nieuwe (groeps)composities en improvisaties van studenten en interdisciplinaire performances.

De lessen bestaan uit volledige groeps- of sectierepetities en eventueel (openbare) optredens. Van de studenten wordt een actieve bijdrage tijdens de lessen verwacht en dat ze elke les voorbereiden door hun individuele partij te bestuderen.


Campus Leuven | Muziek
Geert De Bièvre Lies Koopman


6 ECTS
Semester 1&2
Nederlands
max 25 studenten

ECTS-fiche

test

30. Electronics 1

Meer info

Mono-disciplinair: muziek concipiëren en creëren vanuit scheppen en uitvoeren in functie van parametriële zeggingskracht en vanuit interactie met omgeving, decor, beeld. Cf. soundscapes met integratie van liveklanken in elektronische klankproductie.
Toegang op basis van intakegesprek.

Aan de hand van lesmomenten, praktijkoefeningen en co-creatie leer je stapsgewijs werken met elektronica. Je verwerft zowel theoretische kennis als de vaardigheden om zelf aan de slag te gaan. Gedurende de workshop werk je aan een individueel project dat aan het einde van de week wordt uitgevoerd en toegelicht.

De docent zorgt voor zowel een theoretische als een praktijkgerichte ondersteuning. De workshop bestaat deels uit het doceren van theorie in groep en deels uit het uitwerken van een individueel project waarbij je elektronica zal incorporeren in je eigen artistieke praktijk. Zo zal je je eigen creativiteit meteen kunnen koppelen aan je nieuwe kennis en vaardigheden. Je werkt toe naar een toonmoment.


Campus Leuven | Muziek
Pieter Schuermans


3 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 100+ studenten

ECTS-fiche

test

31. CrossLab 1

Meer info

CrossLab biedt een stimulerende omgeving om te creëren, te experimenteren en interdisciplinaire mogelijkheden te exploreren. Omkaderd door expert-coaches, worden studenten aangemoedigd om samen te werken, zelf initiatief te nemen en de artistieke leiding over hun project te nemen. CrossLab wordt ondergebracht in één week (data moeten nog worden ingevoerd hier) waarin studenten vrijgeroosterd worden zodat alle aandacht en energie naar het creatieve proces gaan. De mogelijkheden tot creatie zijn legio vanuit perspectieven als multidisciplinariteit, maatschappelijk engagement, co-creatie, enz. De week wordt afgerond met een toonmoment.


Campus Leuven | Muziek


3 ECTS
Semester 2
Nederlands
max 65 studenten

Titularis: Pieter Schuermans

ECTS-fiche

test

32. Shifting grounds

Meer info

In ‘Shifting Grounds’ verdiepen we ons in de mogelijkheden van een artistieke aanpak bij het zoeken naar een hernieuwde connectie met de natuur. Hoe kunnen speculatieve verbeeldingsstrategieën, -tactieken en -methodes onze blik verruimen, zodat we openstaan voor alternatieve future scenario’s? Vanuit welke aanpak zijn wij in staat om de spreekwoordelijke grond onder onze voeten te verschuiven naar een duurzame relatie met de natuurlijke omgeving en hun actoren? En wat kan dat betekenen voor de artistieke praktijk?

De studenten maken kennis met experimentele onderzoeksmethodes om de veranderende context in relatie tot onze natuurlijke omgeving te exploreren. Ze passen verbeeldingstrategieën toe om een hernieuwde connectie met de natuurlijke omgeving te integreren in een artistieke creatie. De studenten reflecteren hierbij over de rol van diepgaand context-onderzoek in hun kunst en ontwerppraktijk en over hun eigen relatie met de natuur als ontwerper/beeldmaker/mens.


Campus Genk | Audiovisuele Kunsten
Kristof Vrancken, Niek Kosten


6 ECTS
Semester 1
Nederlands
max 25 studenten

ECTS-fiche