Bestuur, leidinggevenden & medezeggenschap

De juridische grondregels van de vzw LUCA School of Arts (LUCA) zijn vervat in de gecoördineerde statuten. In het verlengde van die statuten is het intern reglement de basis voor de werking LUCA als organisatie. Het legt de structuur vast, bepaalt wie welke verantwoordelijkheid opneemt, en hoe het beleid tot stand komt. Deze pagina vat de structuren nogmaals kort samen, verwijst naar de relevante bronteksten, vermeldt de namen van de betrokken leidinggevenden, en licht ten slotte toe welke organen de medezeggenschap van personeel en studenten waarborgen.

Bestuur

De statuten beschrijven drie organen: de Algemene Vergadering, het Bestuursorgaan en het Directiecomité.

Algemene vergadering

Bestuursorgaan

Directiecomité

Leidinggevenden

Aansturing opleidingen

De organisatie en de kwaliteit van de opleidingen die LUCA aanbiedt valt onder de verantwoordelijkheid van de vicedecaan onderwijs, bijgestaan door programmadirecteurs en opleidingscoördinatoren.

Opleidingscoördinatoren staan in voor een specifiek opleidingstraject. Zij oefenen hun verantwoordelijkheid uit in overleg met de betrokken docenten en studenten, die samen de opleidingscommissie vormen.

Programmadirecteurs staan in voor het aanbod binnen een bepaald domein, over campussen en opleidingen heen. Samen met de betrokken coördinatoren en met studenten vormen zij voor dat domein een permanente onderwijscommissie (POC) (Intern Reglement, art 3.1.2), die een sleutelrol heeft met betrekking tot de kwaliteit van het aanbod.

Samen vormen de programmadirecteurs en een vertegenwoordiging van de studenten de Commissie Onderwijs (Intern Reglement, art 3.1.3), onder voorzitterschap van de vicedecaan onderwijs. Die commissie overlegt over het LUCA-brede onderwijsbeleid.

LUCA Interior & Construction

LUCA Visual Arts & Design

LUCA Audiovisual Arts & Media

LUCA Music & Drama

LUCA Graduate

LUCA Continue

Docententeams

Het onderwijs wordt verstrekt door docenten, die ingedeeld zijn in teams op de verschillende campussen. Deze teams staan onder leiding van een teamcoördinator. De teamcoördinatoren zelf rapporteren (tot eind 2024) aan de algemeen beheerder en de administratief directeur. Vanaf 2025 rapporteren de teamcoördinatoren aan de expertisedirecteurs.

Overzicht docententeams

Onderzoek

De organisatie en de kwaliteit van het onderzoek aan LUCA en de geassocieerde Faculteit Kunsten valt onder de verantwoordelijkheid van de vicedecaan onderzoek.

Er zijn vier onderzoekseenheden, onder leiding van een onderzoekshoofd. Samen vormen de onderzoekshoofden en een vertegenwoordiging van de doctorandi en postdocs de Commissie Onderzoek (Intern Reglement, art 3.1.4), onder voorzitterschap van de vicedecaan onderzoek. Die commissie overlegt over het LUCA-brede onderzoeksbeleid.

Onderzoekseenheden

Ondersteuning

De ondersteuning van het onderwijs en het onderzoek gebeurt door diensten, die zijn ingedeeld in twee grote domeinen.

LUCA Diensten Onderwijs & Onderzoek

LUCA Diensten Algemeen Beheer

Medezeggenschap

Het beleid en de werking van LUCA berusten op overleg en dialoog tussen de leden van de organisatie binnen verschillende organen. Het intern reglement beschrijft de volgende organen die specifiek tot doel hebben om verkozen personeelsleden en studenten inspraak te geven:

Overzicht medezeggenschapsorganen