We zetten alles nog even kort op een rijtje
|
✔️ |
|
✔️ |
|
✔️ |
|
✔️ |
|
✔️ |
|
✔️ |
|
✔️ |
|
X |
|
✔️ |
|
✔️ |
Het Vertrouwensnetwerk is een team van aangestelde vertrouwenspersonen binnen LUCA. Ze werkt homogeen als een onafhankelijke eenheid en onder beroepsgeheim. Dat wil zeggen dat ze zwijgplicht hebben en geen informatie mogen delen zonder jouw uitdrukkelijke toestemming.
Het Vertrouwensnetwerk bestaat uit vier vertrouwenspersonen:
Je kan gerust contact opnemen met de vertrouwenspersoon van een andere campus.
De vertrouwenspersonen engageren zich om te reageren binnen drie werkdagen.
Er bestaan geen deadlines: je kan na je ervaring meteen een vertrouwenspersoon contacteren of een (hele) tijd later.
voor acute crisisopvang.
Heb je onmiddellijk nood aan een gesprek of ondersteuning? Dan kan je dag en nacht terecht bij:
Na een eerste contact via mail, nodigen we je graag uit voor een persoonlijk gesprek (fysiek of online). Elke vraag of melding krijgt gehoor en wordt discreet behandeld.
Tijdens dit gesprek bieden we je een luisterend oor, een eerste opvang. In een veilige omgeving kan je vertellen over de situatie die jou hier gebracht heeft en wat jouw bezorgdheden, noden en behoeftes zijn.
Vervolgens informeren we je over welke stappen je kan zetten. Uiteraard zijn er ook externe instanties waar je terecht kan als je dat wenst. Jij bepaalt welke stap je wil nemen. De vertrouwenspersoon neemt geen actie zonder jouw toestemming. Je bent ook welkom om enkel te ventileren en (nog) geen actie te ondernemen.
Er is geen pasklare oplossing voor elke melding. Bij het overwegen van de verschillende stappen bekijken we samen met jou de voor- en nadelen.
Ten slotte registreert de vertrouwenspersoon elke melding anoniem in een afgeschermd registratiesysteem.
De registratie van meldingen helpt de hogeschool om een vinger aan de pols te houden en zicht te krijgen op wat er leeft.
Op basis van deze registraties kan de Vertrouwensnetwerk
Onze alumni kunnen inderdaad terecht bij het vertrouwensnetwerk voor een melding. Ze registeren jouw melding en verwijzen door, op jouw vraag, voor verdere ondersteuning buiten LUCA.